Kaip mokosi berniukai ir mergaitės

AURELIJA ANANJEVAITĖ 
LINA GRINKEVIČIENĖ
Nuotraukos šaltinis
Dažnai išgirsi tėvelius sakant, kad jų sūnus negali ilgai išsėdėti ruošdamas pamokas, kad jam tik žaidimai ir vėjai galvoje, rašo it vištos koja... Neskubėkite imtis griežtų sankcijų ar bausti už tai, o stenkitės suprasti. Pasak specialistų, berniukų ir mergaičių mokymosi stilius gerokai skiriasi.
Remiantis pasaulyje atliktais tyrimais, pastebima, kad berniukams dažniau nei mergaitėms kyla mokymosi sunkumų, diagnozuojami dėmesio sutelkimo ir hiperaktyvumo sutrikimai (ADHD). Faktai ir statistika kalba pati už save: 80 procentų nebaigusių mokyklos yra berniukai/vaikinai, o universitetuose studijuoja tik 40 procentų vyrų, gerokai mažiau nei moterų. Panašios susirūpinimą keliančios tendencijos pastebimos ir Lietuvoje. Todėl vis dažniau pradedama kalbėti apie berniukų ir mergaičių skirtumus, kurie turi įtakos jų mokymuisi.
Atliekant neurobiologinius tyrimus, nustatyta, kad berniukų smegenys yra didesnės, o mergaičių smegenys vystosi greičiau, todėl jų mokymosi stiliai skiriasi. Mergaitės dažniausiai gali užsiimti daugiau nei viena veikla vienu metu, greičiau persiorientuoti nuo vieno dalyko prie kito. Todėl prasidėjus pamokai ar ruošiant namų darbus, mergaitės paprastai labai greitai pasiekia optimalų darbingumo lygį. O berniukams reikia daugiau laiko ir pertraukų keičiant veiklą, kad galėtų susitelkti.
Ištirta, kad mergaičių endokrininė sistema išskiria daugiau seratonino ir oksitoksino. Oksitoksinas – ramybės hormonas, skatinantis atsipalaidavimą. Seratoninas skatina pasitenkinimo ir laimės pojūtį, todėl mergaitės yra ramesnės ir labiau domisi emociniais ryšiais. Joms labiau svarbus aukštas įvertinimas, kad darbas būtų atliktas gražiai ir tvarkingai. O berniukų organizme gaminasi mažiau šių hormonų, todėl jie yra impulsyvesni ir daug rečiau gali tiesiog sėdėti su draugais ir kalbėtis nieko neveikdami. Jiems reikia aktyvios ir judrios veiklos, nes judėjimas skatina smegenų veiklą, padeda valdyti impulsyvumą. Tad nesistebėkite, jeigu jūsų sūnus nenusėdi ilgai prie rašomojo stalo ruošdamas pamokas.
Viską lemia smegenų struktūra?..
Jei auginate ir dukrą, ir sūnų, turėtumėte žinoti, kad mergaitės labiau mėgsta romantinio pobūdžio literatūrą, o berniukai renkasi veiksmo, nuotykių istorijas. Jie labiau linkę nebaigę skaityti vienos knygos, pradėti kitą. Berniukai rašinius kuria su dideliu pasitikėjimu, todėl kūriniai ambicingesni, dažniau ir sunkiau skaitomi. Mergaičių vaizdingesni žodynas, labiau išlavinti rašymo ir skaitymo įgūdžiai. Šiuos skirtumus, pasirodo, lemia hipokampas – ta smegenų sritis, kuri atsakinga už informacijos įsisavinimą ir išsaugojimą, t. y. už atmintį ir kalbą. Mergaičių hipokampas yra didesnis nei berniukų. Jei auginate sūnų, nereikalaukite, kad jo rašiniai, raštas būtų tobuli. Nors būna ir išimčių.
Mergaičių taip pat yra didesnė kaktinė galvos smegenų žievė. Todėl jos geriau supranta pasakojamuoju, aprašomuoju būdu pateikiamą informaciją ir prie priena remdamosi konkrečiai pavyzdžiais. O berniukai greičiau perpranta abstrakčią informaciją, linkę išvadas daryti remdamiesi bendrais teiginiais. Jie geriau suvokia esmę, kai turi vaizdinę medžiagą, ją mato perteiktą nuotraukomis, grafikais, žemėlapiais, lentelėmis ir pan.
Ir tai dar ne viskas, kodėl ir kuo skiriasi mergaitės bei berniukai, kodėl jų skirtingi mokymosi stiliai. Mokslininkų ištirta, kad mergaičių didžioji smegenų jungtis yra didesnė, todėl jos geba geriau išklausyti, sikirti garsus ar balso tonus. Pastebėta, kad berniukai kalboje naudoja tik tris tonus, o mergaitės aktyviai pritaiko net penkis. Todėl susipykus mergaitėms, iškilus problemai, svarbu dukrą išklausyti, paguosti ir kažką patarti. Mergaitėms lengviau kalbėtis, diskutuoti ir tokiu būdu spręsti iškilusius sunkumus. Tuo tarpu kilus konfliktui tarp dviejų berniukų, geriausia, kad jie šį konfliktą išsiaiškintų patys. Jei tai nepavyksta ir tenka įsikišti suaugusiesiems (mokytojams, tėvams), stenkitės situaciją įvertinti kuo trumpiau ir konkrečiau, užtenka dviem sakiniais.
Nuotraukos šaltinis
              9 rekomendacijos dukras auginantiems tėvams
Nuotraukos šaltinis
9 rekomendacijos sūnus auginantiems tėvams:
Naudingi patarimai
Trumpai tariant, berniukai geriau mokysis, jei jiems visa informacija bus, pateikta simboliais, diagramomis, kai jiems bus suteikta galimybė judėti ir daryti dažnesnes pertraukas. Tuo tarpu mergaitėms lengviau seksis mokytis klausantis, diskutuojant ar bendradarbiaujant. Jei tokių mokymosi sąlygų vaikai neturi, krinta jų savivertė, didėja nerimas, net gali išsivystyti depresija ar vaikas prarasti motyvaciją mokytis.
Suprasdami šiuos berniukų ir mergaičių skirtumus, galite padėti vaikui susikurti patogią mokymosi aplinką, padėti įveikti kilusius sunkumus.
Tuo pačiu noriu priminti, kad tiek mergaitėms, tiek berniukams reikia švelnumo ir šilumos. Todėl venkite kritikuoti mokyklą ir mokytojus, sumažinkite laiką, praleidžiamą prie kompiuterio, televizoriaus ir dažniau skirkite laiko tiesioginiam bendravimui su vaiku. Nepamirškite paklausti, kaip praėjo jo diena...
Berniukai yra ryžtingesni ir valingesni. Juos visada masina nauji iššūkiai. Jiems nereikia gatavų atsakymų. Ieškoti, surasti ir tuo pačiam įsitikinti – tai berniukams teikia didžiausią malonumą. O ilgai klausytis, ramiai išsėdėti, kalbėti tik tada, kai leidžiama, jiems yra nepakeliamai sunku.
Dirbdami grupėse berniukai mažiau dėmesio skiria pačiam procesui ir labiau orientuojasi į galutinį tikslą. Be to, jiems mokslas tampa įdomesnis, kai jiems leidžiama varžytis. Todėl nevenkite žaisti su jais šaradų, spėlionių, viktorinų. Na, o mergaičių prigimčiai konkuravimas yra svetimas, ir to skatinti nereikėtų.

Publikuota žurnale „Ji“, Nr. 36/2016
 

žymės: ,