AURELIJA ANANJEVAITĖ
LINA GRINKEVIČIENĖ
Dažnai išgirsi tėvelius sakant, kad jų sūnus
negali ilgai išsėdėti ruošdamas pamokas, kad jam tik žaidimai ir vėjai galvoje,
rašo it vištos koja... Neskubėkite imtis griežtų sankcijų ar bausti už tai, o
stenkitės suprasti. Pasak
specialistų, berniukų ir mergaičių mokymosi stilius gerokai skiriasi.
Remiantis pasaulyje atliktais tyrimais, pastebima, kad
berniukams dažniau nei mergaitėms kyla mokymosi sunkumų, diagnozuojami dėmesio sutelkimo
ir hiperaktyvumo sutrikimai (ADHD). Faktai ir statistika kalba pati už save: 80
procentų nebaigusių mokyklos yra berniukai/vaikinai, o universitetuose
studijuoja tik 40 procentų vyrų, gerokai mažiau nei moterų. Panašios
susirūpinimą keliančios tendencijos pastebimos ir Lietuvoje. Todėl vis dažniau
pradedama kalbėti apie berniukų ir mergaičių skirtumus, kurie turi įtakos jų
mokymuisi.
Atliekant
neurobiologinius tyrimus, nustatyta, kad berniukų smegenys yra didesnės, o
mergaičių smegenys vystosi greičiau, todėl jų mokymosi stiliai skiriasi. Mergaitės
dažniausiai gali užsiimti daugiau nei viena veikla vienu metu, greičiau
persiorientuoti nuo vieno dalyko prie kito. Todėl prasidėjus pamokai ar
ruošiant namų darbus, mergaitės paprastai labai greitai pasiekia optimalų
darbingumo lygį. O
berniukams reikia daugiau laiko ir pertraukų keičiant veiklą, kad galėtų
susitelkti.
Ištirta,
kad mergaičių endokrininė sistema išskiria daugiau seratonino ir oksitoksino.
Oksitoksinas – ramybės hormonas, skatinantis atsipalaidavimą. Seratoninas
skatina pasitenkinimo ir laimės pojūtį, todėl mergaitės yra ramesnės ir labiau
domisi emociniais ryšiais. Joms labiau svarbus aukštas
įvertinimas, kad darbas būtų atliktas gražiai ir tvarkingai. O berniukų organizme gaminasi mažiau šių hormonų, todėl jie yra impulsyvesni
ir daug rečiau gali tiesiog sėdėti su draugais ir kalbėtis nieko neveikdami.
Jiems reikia aktyvios ir judrios veiklos, nes judėjimas skatina smegenų veiklą,
padeda valdyti impulsyvumą. Tad nesistebėkite, jeigu
jūsų sūnus nenusėdi ilgai prie rašomojo stalo ruošdamas pamokas.
Viską lemia smegenų struktūra?..
Jei auginate ir dukrą, ir sūnų, turėtumėte žinoti, kad
mergaitės labiau mėgsta romantinio pobūdžio literatūrą, o berniukai renkasi
veiksmo, nuotykių istorijas. Jie labiau linkę nebaigę skaityti vienos knygos, pradėti
kitą. Berniukai rašinius kuria su dideliu pasitikėjimu, todėl kūriniai ambicingesni,
dažniau ir sunkiau skaitomi. Mergaičių vaizdingesni žodynas, labiau išlavinti
rašymo ir skaitymo įgūdžiai. Šiuos skirtumus, pasirodo, lemia hipokampas – ta
smegenų sritis, kuri atsakinga už informacijos įsisavinimą ir išsaugojimą, t.
y. už atmintį ir kalbą. Mergaičių hipokampas yra didesnis nei berniukų. Jei
auginate sūnų, nereikalaukite, kad jo rašiniai, raštas būtų tobuli. Nors būna ir
išimčių.
Mergaičių taip pat yra didesnė kaktinė galvos smegenų
žievė. Todėl jos geriau supranta pasakojamuoju, aprašomuoju būdu pateikiamą
informaciją ir prie priena remdamosi konkrečiai pavyzdžiais. O berniukai
greičiau perpranta abstrakčią informaciją, linkę išvadas daryti remdamiesi
bendrais teiginiais. Jie geriau suvokia esmę, kai turi vaizdinę medžiagą, ją mato
perteiktą nuotraukomis, grafikais, žemėlapiais, lentelėmis ir pan.
Ir tai dar ne viskas, kodėl ir kuo skiriasi mergaitės
bei berniukai, kodėl jų skirtingi mokymosi stiliai. Mokslininkų ištirta, kad
mergaičių didžioji smegenų jungtis yra didesnė, todėl jos geba geriau
išklausyti, sikirti garsus ar balso tonus. Pastebėta, kad berniukai kalboje
naudoja tik tris tonus, o mergaitės aktyviai pritaiko net penkis. Todėl susipykus
mergaitėms, iškilus problemai, svarbu dukrą išklausyti, paguosti ir kažką
patarti.
Mergaitėms lengviau kalbėtis, diskutuoti ir tokiu būdu spręsti iškilusius
sunkumus. Tuo tarpu kilus konfliktui tarp dviejų berniukų,
geriausia, kad jie šį konfliktą išsiaiškintų patys. Jei tai nepavyksta ir tenka
įsikišti suaugusiesiems (mokytojams, tėvams), stenkitės situaciją įvertinti kuo
trumpiau ir konkrečiau, užtenka dviem sakiniais.
9 rekomendacijos dukras auginantiems
tėvams
- Leiskite mergaitėms išsikalbėti apie mokyklą, namų
darbus ir santykius klasėje, domėkitės jų problemomis. Svarbiausia –
išklausykite atidžiai, o ne ką nors skaitydami ar naršydami internete. Taip parodysite,
kad jums išties rūpi tai, kuo ji gyvena.
- Skirkite laiko bendriems pokalbiams, jie turi
motyvuoti, o ne gniuždyti. Taigi kuo dažniau girkite ir skatinkite, o ne
priekaištaukite ar linksniuokite trūkumus.
- Drauge eikite pasivaikščioti, sportuokite, šokite ir
nepamirškite sakyti komplimentų, tiek susijusių su naujais pasiekimais, tiek su
išvaizda. Tai padeda mergaitėms įgyti daugiau pasitikėjimo savimi.
- Paraginkite dukrą aktyviai tyrinėti pasaulį, nebijoti
eksperimentuoti, viską išbandyti, net jei tektų proto ribose rizikuoti.
- Skatinkite žaisti su žaislais ar įtraukite į veiklas,
kurios lavintų jų erdvės suvokimo įgūdžius.
- Kuo dažniau suteikite galimybių dukrai mokytis su
klasės draugėmis kartu.
- Norėdami padėti geriau suprasti mokymosi medžiagą,
drauge su dukra kurkite vaidybines situacijas, vaizdžiai tai iliustruokite
tikrovėje, pasitelkdami vaizdines priemones kaip pavyzdžius. Tarkim, jei mokosi
fizikos dėsnių, galima parodyti, kaip veikia traukos jėga paleidžiant
nedūžtantį daiktą iš rankos ir pan.
- Padėkite suprasti, kur kasdienybėje galime aptikti ir
pritaikyti tiksliuosius mokslus (matematiką, fiziką, chemiją). Pavyzdžiui, kaip sumaišius dvi medžiagas, tarkim, sodą ir
citrinų rūgštį, gaunasi puikus vonios ar kriauklės šveitiklis. Arba kaip
praverčia amtematikos žinios parduotuvėje, kai mintyse greitai be
kalkuliatoriaus galima suskaičiuoti, kiek kainuos prekė su 30 proc. nuolaida. Tai
paskatins susidomėjimą tiksliaisiais mokslais, kurie dažnai mergaitėms sekasi
sunkiau.
- Mokinkite atsipalaiduoti ir siūlykite kuo daugiau
įvairiausių laisvalaikio leidimo būdų.
9 rekomendacijos sūnus auginantiems
tėvams:
- Leiskite sūnui judėti ruošiant namų darbus,
nereikalaukite, kad sėdėtų it prikaltas ant kėdės. Leiskite, tarkim, patrepsėti
sėdint, pastovėti, kol skaito, pavaikščioti po kambarį, kol mokosi pasakoti
atmintinai.
- Paraginkite daryti dažnesnes pertraukas tarp mokymosi
ir pasiūlykite, kad tos pertraukos būtų kuo aktyvesnės.
- Venkite su berniukais kalbėti ilgais sakiniais ir
pateikti ilgas instrukcijas. Paaiškinimai, nurodymai turi būti trumpi ir
konkretūs.
- Kūrybiškai
žiūrėkite į vaiko mokymosi procesą, ieškokite būdų, kurie padėtų jam išbūti kuo
ilgiau susikaupusiam. Pavyzdžiui, vietoj kėdės, leiskite jam sėdėti ant
gimnastinio kamuolio.
- Padėkite
sūnui planuoti savo veiklą, laikyti dienotvarkės, susidėti kuprinę ir pan.
- Pabandykite susitarti su mokyklos administracija,
kad vaikams būtų leidžiama per pertraukas pažaisti lauke, net ir blogu oru.
- Jei tik įmanoma, sukurkite didesnę mokymosi erdvę.
- Lavinkite jų gebėjimą įsijausti į kito žmogaus
situaciją ir mokinkite išklausyti kitus. Berniukams tai sunkiau sekasi.
- Bendradarbiaukite su mokytojais, pasakokite apie jūsų
atžalai būdingus mokymosi įgūdžius.
Naudingi patarimai
Trumpai
tariant, berniukai geriau mokysis, jei jiems visa informacija bus, pateikta
simboliais, diagramomis, kai jiems bus suteikta galimybė judėti ir daryti
dažnesnes pertraukas. Tuo tarpu mergaitėms lengviau seksis mokytis klausantis,
diskutuojant ar bendradarbiaujant. Jei tokių mokymosi sąlygų vaikai neturi,
krinta jų savivertė, didėja nerimas, net gali išsivystyti depresija ar vaikas
prarasti motyvaciją mokytis.
Suprasdami
šiuos berniukų ir mergaičių skirtumus, galite padėti vaikui susikurti patogią
mokymosi aplinką, padėti įveikti kilusius sunkumus.
Tuo pačiu noriu priminti, kad tiek mergaitėms, tiek
berniukams reikia švelnumo ir šilumos. Todėl venkite kritikuoti mokyklą ir
mokytojus, sumažinkite laiką, praleidžiamą prie kompiuterio, televizoriaus ir
dažniau skirkite laiko tiesioginiam
bendravimui su vaiku. Nepamirškite paklausti, kaip praėjo jo diena...
Berniukai yra ryžtingesni ir valingesni. Juos visada
masina nauji iššūkiai. Jiems nereikia gatavų atsakymų. Ieškoti, surasti ir tuo
pačiam įsitikinti – tai berniukams teikia didžiausią malonumą. O ilgai
klausytis, ramiai išsėdėti, kalbėti tik tada, kai leidžiama, jiems yra
nepakeliamai sunku.
Dirbdami
grupėse berniukai mažiau dėmesio skiria pačiam procesui ir labiau orientuojasi
į galutinį tikslą. Be to, jiems mokslas tampa įdomesnis, kai jiems
leidžiama varžytis. Todėl nevenkite žaisti su jais šaradų, spėlionių,
viktorinų. Na, o mergaičių prigimčiai konkuravimas yra svetimas, ir to skatinti
nereikėtų.
Publikuota žurnale „Ji“, Nr. 36/2016
žymės: Edukacinė psichologija, Vaiko psichologija