"Laba diena. Mano vaikas (11 m.)
paniškai bijo atsakinėti klasėje prie lentos. Net jeigu ir moka, iš
baimės viską pamiršta. Norėčiau gauti psichologo patarimą, kaip jam
padėti nugalėti šią baimę. Ačiū už atsakymą."
Į jūsų klausimą atsakė vaikų ir paauglių psichologė Aurelija Ananjevaitė.
Ačiū Jums už laišką. Jūsų klausimas labai aktualus, nes daug vaikų nerimauja atsakinėdami prieš klasę.
Stovėdami prieš klasę, vaikai yra labiau pažeidžiami. Jie vertinami
ne tik mokytojo, bet ir visų klasės draugų. Vaikai gali dalintis
tokiomis mintimis: "Kai man reikia atsakinėti prieš klasę, man džiūsta
burna" arba "Jau vien nuo minties, kad man reikės eiti atsakinėti prie
lentos, aš pradedu nervintis."
Jei vaikas iš baimės, jog teks atsakinėti prieš klasę, pamiršta
viską, ką mokėsi, tai rodo, jog jis anksčiau patyrė nesėkmę ir nenori to
išgyventi antrą kartą.
Todėl pirmiausiai svarbu išsiaiškinti, iš ko ši vaiko baimė kyla ir kas lėmė jos atsiradimą.
Gali būti, kad vaikas po atsakinėjimo prie lentos buvo stipriai
sukritikuotas. O gal pajuto, kad mokytojas ar kiti suaugusieji iš jo per
daug reikalauja, o jis tų reikalavimų negali įgyvendinti?
Taip pat gali būti, jog vaikas bijo atsakinėti prie lentos, nes buvo
išjuoktas klasės draugų. Trumpai tariant, vaiko baimei atsakinėti įtakos
turi nepasitikėjimas savimi, o tai savo ruožtu gali turėti įtakos
sumažėjusiam norui mokytis.
Siekdami padėti vaikui susigrąžinti pasitikėjimą savimi, pirmiausiai
turime padėti jam gerai pažinti ir suprasti jausmus, kurie kyla
pagalvojus apie atsakinėjimą prie lentos. Kas vaiką labiausiai gąsdina:
mokytojo įvertinimas, klasės draugų pastabos ar tai, jog suklys ir
pasakys viską ne taip, kaip buvo išmokęs?
Kad vaikas jaustųsi saugiau eidamas atsakinėti prieš klasę kitą
kartą, galite drauge su juo parepetuoti situaciją, kai jam tenka
atsakinėti. Vėliau kartu pasikalbėkite, kas buvo sunkiausia, ir
apgalvokite būdus, kaip galima šiuos sunkumus įveikti.
Tam, kad kuo mažiau vaikas pamirštų medžiagą, kurią išmoko, svarbu jį
mokyti įvairiausių mokymosi būdų. Jei jam reikia papasakoti tekstą,
drauge pasidarykite to teksto pasakojimo planą, kuriuo galėtų
pasinaudoti ir pamokos metu.
Jei reikia deklamuoti eilėraštį, tegu kiekvienam eilėraščio posmui sukuria po mažą piešinuką, kuris padėtų prisiminti eilėraštį.
Svarbiausia - vaiką mokyti ne "iškalti" medžiagą, o padėti jam
susikurti savą mokymosi sistemą. Be to, mokykite vaiką eksperimentuoti,
skatinkite išbandyti naujus dalykus ir kartais paskatinkite nebijoti
klysti. Juk klaidos yra geriausios mūsų mokytojos.
Kai vaikas atliko užduotį savarankiškai, nepraleiskite progos pagirti
jo už nuopelnus ir darbą. Tai vaikui suteiks daugiau pasitikėjimo savo
jėgomis ir atkreips dėmesį į tai, kas jam sekasi geriausiai.
Kad būtų kuo daugiau sričių, kur vaikui sekasi, padėkite jam surasti
popamokinę veiklą, kuri iš tiesų jį domintų ir kurioje jis galėtų save
išreikšti. Tai gali būti sportas, piešimas, grojimas kokiu nors
instrumentu ar šokiai.
Taip pat, jei vaikui baisu atsakinėti prieš klasę, kartais svarbu,
kad ir tėvai ar kiti artimi suaugusieji pasidalintų, ko jie bijojo
vaikystėje ir kaip tas baimes jie įveikė. Šie pasakojimai parodys, kad
vaikas yra ne vienintelis, kuris kažko bijo, ir kad visos baimės gali
būti įveikiamos.
Šiuo atveju svarbus ir mokytojo vaidmuo, jo reakcija, kai mokinys
sutrinka atsakinėdamas per pamoką. Mokytojas turėtų palaikyti vaiką,
duoti jam laiko susikaupti ir pabandyti iš naujo. Mokytojas taip pat
labai padėtų, jei padrąsintų ir pabrėžtų vaiko stipriąsias ypatybes.
Taigi, jei norite padėti vaikui įveikti baimę atsakinėti prie lentos,
spręskite šią problemą ne tik namuose, bet stenkitės bendradarbiauti
tiek su mokytojais, tiek su mokyklos pagalbos specialistais. Taip
greičiau įveiksite šį sunkumą.
Kantrybės Jums!
Nuotrauka iš www.pinterest.com