AURELIJA ANANJEVAITĖ
Šiandien
mokytojų kambaryje su keliomis kolegėmis kalbėjome apie atostogas.
Aptarinėjome, kaip pasikeičia pedagogo gyvenimas per atostogas. Juokavome, kad
tikrą pedagogą galime atpažinti iš to, kad paskutinius mokslo metų mėnesius
svajoja apie atostogas, o sulaukęs atostogų – nežino, ką per tas atostogas
veikti. (Tikriausiai tai pasitaiko ne tik mokytojams?) Ir bejuokaujant, viena
kolegė pasidalino, jog net per atostogas minučių tikslumu susiplanuoja savo
dieną. Turi savo planą.
Šis
pasidalinimas sukėlė daugybę klausimų ir minčių. Bet tuo pačiu prisiminiau, kad
dažniausiai mes, psichologai, siūlome vaikų tėvams sudaryti vaikui dienotvarkę
ir jos griežtai laikytis, kad vaikas išmoktų pajausti ribas, pratintus prie
to, kas galima ir kas reikia. Dienotvarkė padeda vaikui jaustis saugiai. Todėl,
šiuo atveju, rodos, jog kaip besaikis blaškymas, taip ir besaikis siekis
laikytis dienotvarkės dažnai gali reikšti, jog žmogus jaučiasi nesaugiai.
O
dažniausiai mes nesaugiai jaučiamės su savo pojūčiais, jausmais ir
išgyvenimais. Kitaip tikriausiai ir negali būti. Juk darželyje, mokykloje,
universitete ir visoje gyvenimo mokykloje mes esame pratinami dažniausiai tik
prie vieno modelio: „Pirma pagalvok ir tik tada veik.“ Visa tai daroma siekiant
išugdyti atsakomybės jausmą.
Tačiau,
jei norime pilnavertiškai gyventi, turime gebėti būti ne tik atsakingi ir
protingi. Mes privalome būti jautrūs, spontaniški, lankstūs, mylintys,
išklausantys, kantrūs, atviri, nuoširdūs... Šį sąrašą galime tęsti be galo ir
siūlau tikrai pabandyti jį pratęsti.
Žinote, koks jausmas aplankė berašant šį
sąrašą: „Mes nieko neprivalome, mes galime daryti tai, ką norime!“ Ir kažkas gali
sakyti, kad tai ne jausmas, o mintis. Taip, tai mintis. Bet tai spontaniškai
šovusi mintis ir būtent tokios mintys daugiausiai pasako apie mūsų jausmus ir
norus. Nes norai yra tai, kas iš tiesų esame. O reikia – tai, ko mus išmokė
kiti, kad mes turėtume norėti.
Ir
sutinku, kad mus kiekvieną reikia mokyti ir pratinti prie įvairiausių taisyklių,
dienotvarkių ir tvarkos, kad sugebėtume pritapti prie visuomenės. Todėl
džiaugiuosi, kad mokykloje yra tokie dalykai kaip matematika, lietuvių, chemija,
fizika, geografija ir t.t. Tuo pačiu liūdna ir norisi, kad mamos išsakyta
mintimi, jog mokykloje turėtų būti daugiau kūno kultūros pamokų – taptų realybe.
Kodėl?
Todėl, kad būtent per kūno kultūrą, šokius, dorinį ugdymą, technologijas,
dailę, muziką mokiniai geriau pažįsta save ir supranta savo galimybių ribas. Atranda,
kad gali daugiau nei manė. Atranda savo vietą tarp kitų ir pasaulyje. O būdami
tarp kitų, mokosi būti savimi ir pažinti savo troškimus.
Suprasti,
ko iš tikrųjų trokštame mums padeda mūsų pojūčiai ir jausmai. Todėl kiekvienam
per vasarą linkiu leisti sau eiti paskui jausmus, o ne palei protą. Kai ateis
laikas vėl dirbti, tada ir įdarbinsime savo protą. O dabar braidykime po rasotą
žolę, šokime lietuje, dainuokime duše (ir ne tik), juokimės, apkabinkime
mylimus žmones, veikime ir gėdykimės, šėlkime ir atraskime save iš naujo.
Ir
atrodo, kad kai tik leisime sau jausti ir vis geriau pažinsime save jausmų
pasaulyje, tada ir pajusime tikrąjį saugumo jausmą, kurio kiekvienas siekiame.
žymės: Ištraukos iš dienoraščio