AURELIJA ANANJEVAITĖ
Besimokant
psichologijos ne kartą teko nugirsti ar perskaityti: „Viena yra žinoti, o kita
pajausti.“. Būtent taip galėčiau apibūdinti savo patirtį mokykloje šią savaitę.
Visada
žinojau, kad nesvarbu: klasėje tylu ar ne, svarbiausia – kad vaikai kažko
išmoktų. Tačiau šią savaitę supratau, kad visus šešis mokytojavimo mėnesius šia
taisykle nesivadovavau. Mano viduje buvo gaji kita nuostata: „Mokiniai savo
pagarbą mokytojui parodo būdami tyliai klasėje.“ Todėl klasėje priėmiau ne vieną taisyklę susijusia su
tvarka klasėje ir labiausiai reikalaudavau, kad mokiniai kalbėtų tik po vieną.
Viduje tikėjau, kad tokiu būdu klasėje vyraus tyla ir mokiniai mokysis gerbti
vienas kitą.
Bet šitos ar
kitos taisyklės ne visada veikė. Dažnai rodės, kad aš nieko nesugebu ir nemoku.
Tačiau kažkokiu būdu vis dėl to daugumą klasių pavyko išmokyti laikytis klasės
taisyklių ir atrasti ryšį. Tačiau iki pat vasario pradžios, didžiausias galvos
skausmas buvo dvi devintosios klasės, kuriose retai kada pavykdavo pasakyti ar
padaryti, ką norėjau. O tylos šiose klasėse dažniausiai netekdavo ir išgirsti. Tik
daugybę įvairiausių replikų. Ką kalbėti apie taisyklių laikymąsi?
Vienoje iš tų
devintų klasių man trūko kantrybė ir vakar pasipiktinus išrėžiau: „Atėjusi į
jūsų pamokas jaučiuosi kaip šiukšlė. Atrodo, pasakoji ir stengiesi jus
sudominti, o jus vis nesiklausote manęs. Ar taip visiškai negerbiate manęs?“
Prisipažinsiu, buvau pati nustebinta tokio savo protrūkio. Tačiau dar labiau nustebino
jų reakcija. Vienas iš dažniausiai trukdančių pamoką sušuko: „Ne, mokytoja, Jūs
viena iš mėgstamiausių mūsų mokytojų.“ O
antrasis papildė: „Jus kada ateikit pas mus į kitas pamokas. Ypač į
matematikos.“ Dar kelias minutes kalbėjome apie jų santykius su mokytojais. O
išsisėmus šiai temai, priėjome prie pamokos temos: „Žodžio ir spaudos laisvė“.
Per pamoką aptarėme Ukrainos situaciją, kaip ją pateikia spauda ir daug
diskutavome apie tai, ar laikraščiai ir televizijos laikosi Žurnalistų etikos
kodekso. Per visą pamoką teko juos
raminti tik du kartus ir tik dėl to, kad įsiaudrino diskutuodami, kiek
tiesos ir kiek melo pastebi žiniasklaidoje.
O šiandien
teko susidurti ir su antrąją triukšmingąją klase, kurioje kiekviena pilietiškumo
pagrindų pamoka prasideda su šūksniais: „Ir kam iš viso ši pamoka mums
reikalinga?“. Šį kartą šio klausimo neteko išgirsti, nes pavadavau jų dailės
mokytoją (išvykusį į olimpiadą) ir turėjau juos tik užimti. Kadangi jie ne
kartą manęs prašė papasakoti apie projekcinius testus ir Roschako dėmių testą.
Ėmiau, pasiruošiau ir pasidalinau savo žiniomis šia tema. Aišku, kaip visada, klasėje nevyravo
tyla ir iš galo nuolat pasigirsdavo įvairūs komentarai. Tačiau vidury pamokos į
kabinetą įsiveržė jų dailės mokytojas ir klasėje įsivyravo mirtina tyla. Bet
šioje tyloje jautėsi ne pagarba, o baimė, kuri sukaustė ir mane pačią. Tuo metu
atėjo suvokimas, kodėl mokiniai tik įėję į klasę taip šypsojosi ir džiaugėsi,
kad aš vesiu pamoką. O pamokos pabaigoje sulaukiau būrelio mokinių prie savo
stalo su prašymu, kad daugiau apie tai papasakočiau kitų pamokų metu.
Taigi, per šią
savaitę mokykloje iš naujo pamilau ir pažinau savo devintokus bei išmokau, kad
klasėje taisyklės - svarbios, bet jų nepakanka. Taisyklės sukuria saugią
atmosferą pamokoje, bet negarantuoja, kad mokiniai kažko išmoks. Norėdamas
užtikrinti drausmę pamokoje ir mokinių išmokimą, mokytojas turi nuolat siekti
sudominti pamokos tema ir palaikyti tinkamą pamokos tempą. O to negalima
padaryti, jei mokytojas nemato, negirdi ir nejaučia, kas svarbu kiekvienam
mokiniui. Kitaip tariant, nėra užmezgęs ryšio su mokiniais.Vadinasi, kaip
ir visuose santykiuose, mokytojo ir mokinio santykiai – tai nuolatinis vienas
kito pažinimas. O tyla ne visada parodoma pagarba, kartais tai reiškia tik
baimę. O baimė nėra lygu pagarbai.
žymės: Edukacinė psichologija