Grožio standartai: tikėti meno kūriniais, reklama ar savo susikurtais kriterijais?


AURELIJA ANANJEVAITĖ
Tikriausiai, ne kartą teko girdėti pasakymus: „Monos Lizos šypsena.“; „Dovydo nosis“ ar „Rubensiškų formų moteris“. Visi šie teiginiai rodo, kad ilgą laiką grožio standartus nustatydavo būtent meno kūriniai. Tačiau šiuo metu, rodos, didžiausią įtaką mūsų grožio suvokimui turi reklama. Ypač reklamos, skatinančios susimąstyti apie savo išvaizdą, kūno svorį. Daugybe reklamų šaukia: „Vienas kilogramas per vieną dieną“ ar pan. Ir nejučia susimąstai: gal tikrai išbandyti šią priemonę? Gal ši bus veiksminga ir galėsiu labiau savimi pasitikėti? Gal tai greitesnis būdas tapti gražesniu?
Tuo metu aplanko suvokimas, jog reklamos gali būti labai veiksmingos dėl jose naudojamų gudrybių. Mokslininkai pastebėjo, jog 57% svorio metimo reklamose yra pateikiama informacija per kiek laiko bus galima pasiekti norimą svorį. Pvz., „Atsikratysite 10 kg per trisdešimt dienų“ arba „Prireiks tik dviejų dienų ir jau pastebėsite rezultatus.“ Perskaičius tokius šūkius, iš karto norisi išbandyti reklamuojamą produktą, tačiau šiuo atveju norėčiau priminti, kad greitas svorio netekimas gali turėti įtakos sveikatai. Tai gali lemti tulžies pūslės akmenligės vystymąsi ar įvairias sąnarių ligas.
Taip pat daugiau nei puse reklamų naudojami vartotojų atsiliepimai, kurie dažnai iliustruojami žmonių nuotraukomis, kaip jie atrodė prieš ir po svorio metimo. Tokiu būdu sudaromas įspūdis, kad reklamuojamas produktas yra veiksmingas ir kad kiekvienam pavyks pasiekti panašių rezultatų. Pamačius tokias nuotraukas, atsiranda tikėjimas, kad kiekvienas gali pasiekti norimų rezultatų, tačiau reikia prisiminti, kad reklamose dažnai sustiprinamas įspūdis. Dažniausiai nuotraukos prieš yra „pabjaurinamos“, o nuotraukos po – „pagražinamos“.
Dauguma žmonių, kurie meta svorį, ne kartą bandė tai jau padaryti ir jiems niekaip nepavykdavo, todėl jų dėmesį dažniausiai reklamoje patraukia pažadai, kad šis svorio metimas bus paskutinis ir gauti rezultatai išliks ilgai. Dažnai reklamose vyrauja šūkis: „Daugiau jokių nesėkmių!”, „Tai bus paskutinis produktas, kurį jūs išmėginate!“. Kartais tokį įspūdį sustiprina tai, jog reklamuoti produkto yra pakviečiami specialistai: dietologai, šeimos gydytojai, mitybos specialistai, kurie vartodami įvairius mokslinius terminus, patvirtina produkto patikimumą. Tačiau šiuo atveju, nereikia pamiršti, kad kiekvienam iš šių specialistų sumokama didžiulė pinigų sumą ir jie pasako tai, ką liepia reklamos kūrėjai. Be to, kai kurie produktą reklamuojantys specialistai net neperžiūri to produkto sudėties, kai kuriems neužteka kompetencijų įvertinti produkto tinkamumo, veiksmingumo.
   Paskutinis įtikinamas argumentas, pateikiamas reklamoje, kodėl verta pirkti liekninamąjį produktą - garantija, jog jei produktas bus neveiksmingas, bus grąžinti pinigai. Šios suteikiamos garantijos paskatina patikėti produkto efektyvumu, naudingumu. O visa reklama užburia taip, kad retai kada susimąstome apie tai, kokios įtakos reklamuojamas preparatas gali turėti sveikatai. Be to, pasitaiko, kad net 60 % svorio mažinimo preparatų etiketėje nėra nurodoma sudėtis. Todėl prieš perkant produktą, verta pasidomėti jų sudėtimi.
Tikriausiai, skaitydami kiekvienas prisiminėte, jog ne vienoje reklamoje yra naudojamos šios gudrybės? Gal net pastebėjote tokių, kurių nepastebi ir tyrėjai?
Tačiau šiuo straipsniu nenoriu pasakyti, kad svorio mažinimo preparatai negali padėti metant svorį. Greičiau noriu atkreipti dėmesį, kokią didžiulę įtaką mūsų pasaulėžiūrai turi tokio pobūdžio reklamos. Norom nenorom kartais susigundome reklamuojamais produktais. Net neapsvarstydami perdėtai imame rūpintis savo svoriu ir nesusimąstome, kokios įtakos tai turės mūsų sveikatai. Būtent tokios reklamos lemia, jog vis daugiau ne tik moterų, bet ir vyrų serga įvairiais valgymo sutrikimais ir šiuo metu sąraše prie anoreksijos ir bulimijos galime rasti bigoreksija. Vyrai ir moterys siekia kuo labiau atitikti grožio standartus. Moterys siekia tapti kuo lieknesnės, o vyrai – kuo labiau raumeningesni. Atrodo, kad tik tada būsime gražūs ir pasieksime pilnatvę.
Tačiau tikrąją pilnatvę galime pasiekti tik tuo metu, kai fizinis grožis yra papildomas kūno lankstumu, asmenybės meistriškumu, protu, charizma, emociniu intelektu. Svarbu suprasti, kad fizinis grožis yra tik maža dalis to, kas mes esame. Taigi, siekdami būti gražūs, turime ne tik stebėti savo mitybą, nuolat mankštintis ir atsisakyti senų įpročių visam laikui, bet ir lavinti savo asmenybę. Svarbu būti nuoširdžiam, bendraujančiam, gerbiančiam kitus, atviram naujoms patirtims, daug dirbančiam ir sugebančiam atskleisti savo talentus. Tikroji pilnatvės užplūs mus tuo metu, kai gyvenimas bus kupinas juoko, kūrybiškumo, geranoriškumo, spontaniškumo, kai pažinosime savo jausmus ir sugebėsime juos išreikšti, kai mus sups svarbūs asmenys ir nebijosime būti vieni.
Todėl prieš pirkdami naują svorio mažinimo produktą, užsiregistruodami į lieknėjimo programą, pirmiausiai paklauskite savęs: kiek jums tai bus naudinga? Gal pirmiausiai tiesiog reikia išmokti gerai pažinti savo kūną ir išmokti atskleisti grožį, kuris slypi kiekviename iš mūsų? Tikiu, kad kiekvienas iš mūsų esame ypatingas meno kūrinys, kuriuo grožisi ne vienas mums artimas žmogus.     


žymės: