AURELIJA ANANJEVAITĖ
Tikriausiai, ne kartą
teko girdėti pasakymus: „Monos Lizos šypsena.“; „Dovydo nosis“ ar „Rubensiškų
formų moteris“. Visi šie teiginiai rodo, kad ilgą laiką grožio standartus
nustatydavo būtent meno kūriniai. Tačiau šiuo metu, rodos, didžiausią įtaką
mūsų grožio suvokimui turi reklama. Ypač reklamos, skatinančios susimąstyti
apie savo išvaizdą, kūno svorį. Daugybe reklamų šaukia: „Vienas kilogramas per
vieną dieną“ ar pan. Ir nejučia susimąstai: gal tikrai išbandyti šią priemonę?
Gal ši bus veiksminga ir galėsiu labiau savimi pasitikėti? Gal tai greitesnis
būdas tapti gražesniu?
Tuo metu aplanko
suvokimas, jog reklamos gali būti labai veiksmingos dėl jose naudojamų
gudrybių. Mokslininkai pastebėjo, jog 57% svorio metimo reklamose yra
pateikiama informacija per kiek laiko bus galima pasiekti norimą svorį. Pvz.,
„Atsikratysite 10 kg per trisdešimt dienų“ arba „Prireiks tik dviejų dienų ir
jau pastebėsite rezultatus.“ Perskaičius tokius šūkius, iš karto norisi
išbandyti reklamuojamą produktą, tačiau šiuo atveju norėčiau priminti, kad
greitas svorio netekimas gali turėti įtakos sveikatai. Tai gali lemti tulžies
pūslės akmenligės vystymąsi ar įvairias sąnarių ligas.
Taip pat daugiau nei puse reklamų
naudojami vartotojų atsiliepimai, kurie dažnai iliustruojami žmonių
nuotraukomis, kaip jie atrodė prieš ir po svorio metimo. Tokiu būdu sudaromas
įspūdis, kad reklamuojamas produktas yra veiksmingas ir kad kiekvienam pavyks
pasiekti panašių rezultatų. Pamačius tokias nuotraukas, atsiranda tikėjimas,
kad kiekvienas gali pasiekti norimų rezultatų, tačiau reikia prisiminti, kad
reklamose dažnai sustiprinamas įspūdis. Dažniausiai nuotraukos prieš yra
„pabjaurinamos“, o nuotraukos po – „pagražinamos“.
Dauguma žmonių, kurie meta svorį, ne
kartą bandė tai jau padaryti ir jiems niekaip nepavykdavo, todėl jų dėmesį
dažniausiai reklamoje patraukia pažadai, kad šis svorio metimas bus paskutinis
ir gauti rezultatai išliks ilgai. Dažnai reklamose vyrauja šūkis: „Daugiau
jokių nesėkmių!”, „Tai bus paskutinis produktas, kurį jūs išmėginate!“. Kartais
tokį įspūdį sustiprina tai, jog reklamuoti produkto yra pakviečiami
specialistai: dietologai, šeimos gydytojai, mitybos specialistai, kurie
vartodami įvairius mokslinius terminus, patvirtina produkto patikimumą. Tačiau
šiuo atveju, nereikia pamiršti, kad kiekvienam iš šių specialistų sumokama
didžiulė pinigų sumą ir jie pasako tai, ką liepia reklamos kūrėjai. Be to, kai
kurie produktą reklamuojantys specialistai net neperžiūri to produkto sudėties,
kai kuriems neužteka kompetencijų įvertinti produkto tinkamumo, veiksmingumo.
Paskutinis įtikinamas argumentas,
pateikiamas reklamoje, kodėl verta pirkti liekninamąjį produktą - garantija,
jog jei produktas bus neveiksmingas, bus grąžinti pinigai. Šios suteikiamos
garantijos paskatina patikėti produkto efektyvumu, naudingumu. O visa reklama
užburia taip, kad retai kada susimąstome apie tai, kokios įtakos reklamuojamas
preparatas gali turėti sveikatai. Be to, pasitaiko, kad net 60 % svorio mažinimo preparatų etiketėje nėra nurodoma sudėtis. Todėl
prieš perkant produktą, verta pasidomėti jų sudėtimi.
Tikriausiai, skaitydami kiekvienas
prisiminėte, jog ne vienoje reklamoje yra naudojamos šios gudrybės? Gal net
pastebėjote tokių, kurių nepastebi ir tyrėjai?
Tačiau šiuo straipsniu nenoriu pasakyti,
kad svorio mažinimo preparatai negali padėti metant svorį. Greičiau noriu
atkreipti dėmesį, kokią didžiulę įtaką mūsų pasaulėžiūrai turi tokio pobūdžio
reklamos. Norom nenorom kartais susigundome reklamuojamais produktais. Net
neapsvarstydami perdėtai imame rūpintis savo svoriu ir nesusimąstome, kokios
įtakos tai turės mūsų sveikatai. Būtent tokios reklamos lemia, jog vis daugiau
ne tik moterų, bet ir vyrų serga įvairiais valgymo sutrikimais ir šiuo metu
sąraše prie anoreksijos ir bulimijos galime rasti bigoreksija. Vyrai ir moterys
siekia kuo labiau atitikti grožio standartus. Moterys siekia tapti kuo
lieknesnės, o vyrai – kuo labiau raumeningesni. Atrodo, kad tik tada būsime
gražūs ir pasieksime pilnatvę.
Tačiau tikrąją pilnatvę galime
pasiekti tik tuo metu, kai fizinis grožis yra papildomas kūno lankstumu,
asmenybės meistriškumu, protu, charizma, emociniu intelektu. Svarbu suprasti,
kad fizinis grožis yra tik maža dalis to, kas mes esame. Taigi, siekdami būti
gražūs, turime ne tik stebėti savo mitybą, nuolat mankštintis ir atsisakyti
senų įpročių visam laikui, bet ir lavinti savo asmenybę. Svarbu būti nuoširdžiam,
bendraujančiam, gerbiančiam kitus, atviram naujoms patirtims, daug dirbančiam ir
sugebančiam atskleisti savo talentus. Tikroji pilnatvės užplūs mus tuo metu,
kai gyvenimas bus kupinas juoko, kūrybiškumo, geranoriškumo, spontaniškumo,
kai pažinosime savo jausmus ir sugebėsime juos išreikšti, kai mus sups svarbūs
asmenys ir nebijosime būti vieni.
Todėl
prieš pirkdami naują svorio mažinimo produktą, užsiregistruodami į lieknėjimo
programą, pirmiausiai paklauskite savęs: kiek jums tai bus naudinga? Gal
pirmiausiai tiesiog reikia išmokti gerai pažinti savo kūną ir išmokti
atskleisti grožį, kuris slypi kiekviename iš mūsų? Tikiu, kad kiekvienas iš
mūsų esame ypatingas meno kūrinys, kuriuo grožisi ne vienas mums artimas
žmogus.
žymės: Psichologija