AURELIJA
ANAJEVAITĖ
Atsiprašau
visų už savo įžūlumą ir tokios didžiulės galios sau suteikimą, tačiau visos
savaitės patirtys: mokymų apie patyčias ir užsiėmimo moksleiviams vedimas,
prisidėjimas prie standartizuotų testų administravimo mokykloje ir dalyvavimas
geriblogai.lt paskaitoje, paskatino didžiulę minčių ir jausmų audrą, ką reiškia
būti mokytoju. Tad šiandien sau leisiu pasidalinti trylika žingsnių, kurie
būtini, bet nebaigtiniai, siekiant tapti geru mokytoju/lektoriumi/dėstytoju.
1
žingsnis: būti nuoširdžiu
Labiausiai
mus traukia ir skatina mokytis – šiltas ir malonus ryšys. Tokį ryšį galime
užmegzti tik patys būdami atviri ir nuoširdūs. Todėl bendraudami su publika,
nesvarbu, ar tai būtų mokiniai, jaunimas, mamos, poros ar mokytojai, turime
išlikti savimi. Turime mokėti išsakyti savo nuomonę, pasidalinti, kas mums
patinka ar nepatinka ir taip pat tolerantiškai priimti kito nuomonę. Tik tada
ir įvyks mokymo(si) procesas, kuris širdį glostys dar ilgai.
2
žingsnis: suprati dalyvių poreikius
Daug
glaudesnis ryšys su besimokančiais užsimegs tada, kai mes žinosime, kodėl jie
atėjo mokytis. Kai užduodame klausimą: kas paskatino jus šiandien ateiti
mokytis, mes iš karto parodome, kad mums rūpi kiekvienas besimokantysis ir mes
esame tam, kad jam padėtume. Todėl kiekvieną užsiėmimą ir pradedu klausimu: į
kokį klausimą jūs atėjote rasti atsakymą?
3
žingsnis: žinoti, ką nori pasakyti
Dalyvių
poreikių žinoti nepakanka. Svarbu suprasti, kokią žinutę mes norime perteikti
besimokantiesiems. Jei žinosime, ką norime pasakyti, tuomet saugiau jausimės ir
bus daug sunkiau išmušti iš vėžių. O kad lengviau būtų prisiminti tą žinutę,
užsirašykite ją ant degtukų dėžutės. Jei netelpa, vadinasi, norite pasidalinti
per ilga žinute.
4
žingsnis: tikėti tuo, ką sakai
Jei
tiki ir gerai išmanai tai, ką sakai, maža tikimybė, kad besimokančiųjų
komentarai tavęs išmuš iš vėžių. Tikėdamas tuo, ką sakai, paskatini ir kitus
tuo patikėti. Užtat prieš dalindamiesi ir mokydamiesi, išmėginkime patys ir
gerai žinokime, kodėl verta ir kitiems apie tai sužinoti.
5
žingsnis: laikytis užsiėmimo struktūros
Kiekvienas
žmogus mėgsta, kai jo laikas yra gerbiamas, užtat labai svarbu turėti savo
užsiėmimo struktūrą ir kiek įmanoma, laikytis jos. Visi besimokantieji ateina
įgyti naujų žinių ar įgūdžių, jie tikisi, kad skirtas laikas bus praleistas
naudingai ir prasmingai, todėl užsiėmimo struktūra padės ir perteikti žinias,
kuriomis norime pasidalint, ir leis jaustis saugiau tiek užsiėmimo dalyviams,
tiek užsiėmimo vedantiesiems.
6
žingsnis: remtis moksline medžiaga
Kitiems
patikėti tuo, ką mes sakome, yra daug lengviau, jei remiamės įvairiais
moksliniais tyrimais, įžvalgomis. O dar daugiau spalvų užsiėmimui suteikia
pateikiami grafikai, lentelės ir diagramos. Jie tik patvirtina, kad tikrai
išmanome, ką sakome.
7
žingsnis: naudoti gerą vizualinę medžiagą
Nuotraukos,
video medžiaga ir skaidrės padeda geriau suprasti medžiagą, apie kurią kalba
mokytojas. Vaizdinė medžiaga padeda išlaikyti klausytojų dėmesį ir labiau juos
įtraukti į užsiėmimą. Kelis kartus vedžiau mokymus be vizualinės medžiagos, tai
ne vienas dalyvis atsiliepimuose parašė, jog jiems būtų buvę daug lengviau
mokytis, jei būtų buvusi vaizdinė medžiaga. Po šių pastabų, stengiuosi
nepamiršti vaizdo.
8
žingsnis: prisiminti, kad žmonės turi penkis pojūčius
Viena
sėkmingiausių ir man įsiminusių mano pamokų yra, kai aš su penktokai kalbėjau
apie jausmus ir prisiminiau geštalto terapijos principus. Taigi, pamoką
pradėjau nuo to, jog daviau jiems paliesti ir užuosti labai skirtingus
objektus, liepiau klausytis labai skirtingų garsų ir apibūdinti, ką jie pajuto,
užuodė, pamatė, išgirdo. Tuomet pamačiau tokį šimtaprocentinį įsitraukimą į pamoką
ir per kraštus besiveržianti smalsumą, kad norėjosi dar ką nors sugalvoti, kad
pažadinčiau mokinių pojūčius. Linkiu ir jums tai išmėginti ;)
9
žingsnis: pateikti interaktyvias užduotis
Jei
užsiėmimas yra paremtas tik tuo, kad besimokantieji – klausytojai, tai didelė
tikimybė, kad jie girdės tik kokius 5 % to, ką pasakojate. Jei norime, kad jie kuo daugiau
išsineštų iš užsiėmimo, turime sugalvoti įvairių užduočių, kurių metu jie taptų
ne tik besimokančiaisiais, bet ir užsiėmimo aktyviais dalyviais. Kartais tam
pakanka užduotis klausimus, kur jie pakeltų rankas, o kartais reikia ir kelių
pratimų, kurie padėtų patirti tai, apie ką pasakojame. Tik svarbu atrasti ribą
tarp to, ką to interaktyvumo nebūtų per daug ir per mažai.
10
žingsnis: klausytis, ne tik kalbėti
Į
užsiėmimą žmonės ateina ne tik kažko naujo išmokti, bet ir pasidalinti savo
patirtimi. Todėl, jei norime, kad mūsų mokymai pavyktų, svarbu, skirti erdvės
dalyviams pasidalinti savo patirtimi. Ne vienas besimokantysis atsiliepimuose
man parašydavo, kad į šiuos mokymus buvo verta eiti dėl betarpiškos atmosferos,
kur jie gali dalintis savo patirtimi. Jie tai laikydavo mokymų „vinimi“.
11
žingsnis: mokėti brėžti ribas
Kiek
teko mokyti ar mokytis, pastebėjau, kad labiausiai nepavykusi pamoka ar mokymai
tampa tuomet, kai mokymo(si) procesui ima vadovauti mokiniai. Tuo metu pabyra viskas:
ir prieš užsiėmimą susidarytas planas, ir žodžiai, esantys ant liežuvio galo,
ir kontaktas su publiką. Todėl kad ir kaip mokymo procesas atrodytų, svarbu
susitarti dėl bendrų principų ar taisyklių. O jei kas ir su taisyklėmis bando užimti
mokytojo vietą be leidimo: arba jam tą leidimą suteikti, arba aiškiai parodyti,
kas yra atsakingas už mokymo(si) procesą.
12
žingsnis: turėti gerą humoro jausmą
Kai
savo mokinių paklausiu, ką jie vadina mokytoju autoritetu, jie dažniausiai pasako:
„Mokytojas, kuris geba sudominti ir prajuokinti.“ Juokas sukuria jaukia
atmosferą ir žmonės daug daugiau išmoksta, kai jie patiria malonias emocijas.
Užtat svarbu mokėti pasijuokti tiek iš savęs, tiek iš situacijos.
13
žingsnis: būti įvairiapuse asmenybe
Niekam
neįdomu klausytis žmogaus, kuris viską skaito iš lapų. Įdomus yra tas žmogus,
kuris domisi, kas jį supa. Gera klausytis žmogus, kuris žino, bent tris dėmesio
vertus serialus. Gera klausytis žmogaus, kuris per paskutinę savaitę perskaitė
bent šimtą puslapių pasirinktos knygos. Gera klausytis žmogaus, kuris drąsiai
reiškia savo nuomonę. Gera mokytis pas žmogų, kuris supranta, ko moko, bet
nebijo prisipažinti, kad daug ko nežino.
Ir
aš daug ko nežinau, daug ko dar nepatyriau ir neatradau. Suprantu, kad šie
žingsniai link gero mokymo yra ne vieninteliai. Todėl jei manote, kad kažkurį
svarbų žingsnį praleidau, pamiršau, o gal net apie jį nežinau, rašykit! Rašykit ir tie, kurie mano, kad
kažkuris žingsnis visai nereikalingas.
žymės: Atradimai, Praktiniai seminarai