„Jei planuoji vieneriems metams, sodink ryžius.
Jei planuoji dešimčiai metų, pasodink medį. Jei planuoji šimtui metų, mokyk
vaikus.“(Konfucijus)
AURELIJA ANANJEVAITĖ
Taip, prieš mėnesį aš keliavusi iš
dabarties į praeitį ir laikrodį pasukusi septynias valandas atgal, atsidūriau
Vašingtone. Mieste, kuriame net pusryčiai ir pietūs yra skirti tvarkyti darbo
reikalus. Mieste, kur moterys yra pamiršusios, kaip atrodo pėdkelnės, ir net
šalčiausią dieną jas šildo tik paltas. Mieste, kur bet kuriuo metu gali
atsitrenkti į bėgiką mėgėją. O klausimą - „Kaip gyveni?“ išgirsi ant kiekvieno
kampo, nes juk taip jie vienas kitą pasveikiną.
Tačiau į Vašingtoną vykau ne tik pažinti amerikietiško
kultūros, bet dalyvauti tarptautinėje Teach For All konferencijoje. Ši
organizacija vadovaujasi vizija: „Vieną dieną visi vaikai turės galimybę įgyti
puikų išsilavinimą.“ Prie šios vizijos įgyvendinimo prisideda ir „Renkuosi
mokyti!“ programa bei ne vienas Lietuvos mokytojas. O kad dar geriau suprastume
šios vizijos prasmę, noriu pasidalinti keliomis įžvalgomis.
- Vienas
žmogus gali pakeisti vaiko pasaulį. Visos konferencijos metu
buvo primenama, jei dirbame mokykloje, turime gerai suprasti, kad mūsų darbas
labai svarbus ir ypatingas, juk savo pavyzdžiu, savo mokymu ir savo bendravimu
prisidedame prie vaikų suvokimo apie pasaulį. Šias mintis patvirtina tyrimo
rezultatai, jog jei mokinys turi nors vieną gerą mokytoją, sumažėja tikimybė,
kad jis paauglystėje susilauks vaikų, dažniau yra linkę stoti į universitetą ir
jį užbaigti bei turi geresnius taupymo įgūdžius.
- Kiekvienas
turi savo vaidmenį mokykloje. Kalbu ne apie tuos
formalius vaidmenis – mokytojas, mokinys, tėvai, direktorė ar pavaduotojas. Kalbėdama
apie vaidmenis mokykloje, labiau noriu akcentuoti, jog kiekvienas nori
prisidėti prie mokyklos gyvenimo. Todėl kartais būnant mokytoju, svarbu
prisiminti, kad ne visada mes esame patys geriausi pamokos vedimo ekspertai. Kartais,
kaip vesti pamoką, gali pamokyti ir mokiniai. Aišku, tam, kad mokiniai galėtų
vesti pamokas vienas kitam, reikia pasiruošti, bet jei gerai paruošiame mokinius,
po pusės metų galime mėgautis labai skaniais darbo vaisiais, kai mokiniai patys
siūlosi pravesti pamoką. O jei šalia dar šviesime tėvus apie mokymą ir mokyklą,
jei jų prašysime pagalbos padedant vaikui mokytis ar mokant vaikus ir dar suteiksime
nors truputį galios klasėje/mokykloje, gali tapti sunku suprasti, kad mokykloje
mokytojas ar mokinys. Tačiau mokyklos gyvenime tikrai atsiras daugiau naujų
spalvų ir gal net visi (tėvai, mokiniai, mokytojai, administracija) mokykloje
jausis saugiau.
- Pasaulio
universitetuose turi keistis mokytojų parengimo sistema. Konferencijos
metu teko dalyvauti keliose paskaitose ir diskusijose apie mokytojų parengimą
universitetuose. Visuose šiose diskusijose nuskambėjo viena mintis – reikia keisti
mokytojų parengimą. Universitetuose per daug dėmesio yra skiriama mokant studentus,
kaip išdėstyti dalyką, tačiau pamirštama, kad pamoka susideda ne tik iš šio aspekto.
Todėl po visų šių paskaitų mano galvoje apsigyveno mintis: "Jei norime
suprasti vaikus, turime geriau pažinti save. Jei norime sukurti gerą atmosferą
klasėje, universitete turime mokyti kurti santykius“, kuri jau nebeleidžia
ramiai miegoti man naktimis.
- Sistemą
gali pakeisti tik ryšiai. Kelionės metu man ne kartą buvo
užduodama klausimas: kas aš iš tiesų esu? Kas paskatino mane dirbti švietimo
sistemoje? Tuo metu supratau, kad esu mokyklos psichologė, nes išdrįsau gyventi
iš širdies. Juk buvo ne kartą galimybių dirbti ir kitoje srityje. Tačiau
gyventi iš širdies ir dirbti mokykloje nepakanka. Jei norime pakeisti ne vieno,
ne dviejų vaikų pasaulius, turime burtis į bendruomenes. Juk tik būdami bendruomenėse
galime kurti ir įgyvendinti savo idėjas, bendruomenėse galime pasiekti daugiau žmonių
ir bendruomenėse galime klysti ir mokytis iš savo klaidų.
Trumpai tariant, jei norime, kad
kiekvienas vaikas gautų puikų išsilavinimą, mokytojas turi įgyti drąsos geriau
pažinti save, būti atviras patirčiai ir nuoširdžiai dalintis savo išgyvenimais.
Nes tik taip bus kuriami santykiai su mokiniais ir kolegomis. O toks ryšys gali
kurti sistemą.
P.S.
Grįžus, daug kas manęs klausia, kas labiausiai patiko Amerikoje. Galėčiau
išvardinti ne vieną mieste, muziejuje, parodoje, koncerte ir pačioje konferencijoje
pastebėta ir įspūdį padariusį vaizdinį. Tačiau didžiausią įspūdį paliko tai,
kaip jie sugeba sukurti atmosferą muziejų ekspozicijose. Tikrai teko ne kartą
lankytis įvairiose meno galerijose, bet tik čia pagaliau aplankė suvokimas,
kodėl mes taip garbiname ir gerbiame Leonardą Da Vinčį, Diurerį ar Rubensą. Tik
apsilankiusi gamtos muziejuje iš naujo pajaučiau, kiek neapsakomų potyrių ir
pojūčių gali sukelti gamta. Juk būnant šalia žiovaujančios gorilos ir pačiai
norėjosi žiovauti.
Taigi,
visa ši kelionė dar kartą mane mokė prisiminti, kokios svarbios emocijos,
žmogaus pažinimas ir gebėjimas kurti santykius, nes jei tai mokame, gebėsime daug
pasiekti bet kurioje srityje. O ką manote jūs?
žymės: Atradimai