„Kartais užtenka vieno
saulės spindulio. Malonaus žodžio. Pasveikinimo. Glamonės. Šypsenos. Tiek
mažai, kad tie, kurie yra šalia mūsų, taptų laimingesni.“ (Bruno Ferrero)
AURELIJA ANANJEVAITĖ
Praėjusį kartą aptariau tikslų, gebėjimo
pasirinkti ir problemų sprendimo įgūdžių svarbą vaikų motyvacijai mokytis. Šį
kartą norisi atkreipti dėmesį į vaikų poreikius ir ką dažnai pamirštame
mokydami ar ragindami juos mokyti.
Dauguma pedagogų ir psichologų teigia,
jog vaikas gali susitelkti ir gerai mokytis, kuomet yra patenkinti
fiziologiniai, saugumo ir pripažinimo poreikiai. O vaiko noras mokytis
stiprėja, kai mokiniui mokykloje jauku ir malonu, kai vaikas per pamokas
patiria sėkmės ir bendradarbiavimo džiaugsmą bei kai patraukli mokymosi forma
patenkina jo smalsumą.
Todėl kalbėdama su tėvais, dažnai jiems
pateikiu šiuos klausimus: kaip vaikas susipažįsta su nauja aplinka? Kaip vaikas
priima sprendimus? Kaip vaikas mokosi? Kada vaikas pasiekia gerų rezultatų:
dirbdamas vienas ar grupėje? Šie klausimai padeda suprasti, koks yra vaiko
mokymosi stilius ir kas vaikui padeda bei kas trukdo mokytis.
Tuo pačiu, būtent šie klausimai padeda
suprasti, kad daugumai iki šiol yra gerai pažįstami ir suprantami tik du
mokymosi stiliai: regimasis mokymosi stilius ir girdimasis mokymosi stilius.
Tačiau dauguma pamiršta, jog yra ir kinestetinis/taktilinis mokymosi stilius. O
prie šių trijų kai kurie autoriai prideda ir analitinį/intelektualųjį mokymosi
stilius, kuris dažniausiai gali būti pastebimas tik vyresnėse klasėse.
Tad dar kartą trumpai pristatysiu visus
tris mokymosi stilius:
- Regimasis
mokymosi stilius. Šio mokymosi stiliaus mokinys
geriausiai įsimena medžiagą, kuri yra pateikta filmuose, iliustracijose,
grafikuose, diagramose, schemose, žemėlapiuose, lentelėse. Lengviausia jiems
klausytis pasakojimų, kurie yra kupini spalvų ir vaizdinių. Regimojo mokymosi
stiliaus mokiniai nemėgsta ilgų kalbų, vengia kalbėti apie jausmus. Geriausias
pašnekovas tas, kuris žiūri jiems į akis. Todėl bendraujant ir mokant regimojo
stiliaus vaiką, svarbu neliesti jo, laikytis nuo jo distancijos ir leisti jam
pačiam vadovauti pokalbiui. Mokant, informaciją nuolat rodyti brėžiniuose,
nuotraukose, diagramose ir raginti esminę informaciją pasibraukti žymekliu.
- Girdimasis
mokymosi stilius. Šio mokymosi stiliaus mokiniui mokymosi
medžiagą reikia išgirsti ir tam, kad išmoktų medžiagą, jiems reikia akustinių
įspūdžių, paskaitų, pokalbių, dialogų, diskusijų, muzikos. Girdimojo mokymosi
stiliaus vaikai mėgsta daug kalbėti, diskutuoti, pasakoti istorijas, jiems
būtina kalbėti telefonu, klausytis muzikos, bendrauti su kolegomis. Bendraujant
su girdimojo mokymosi stiliaus mokiniais, galime dažnai išgirsti žodelius „klausau“,
„girdėjau...“, „skamba įtikinamai“. Todėl bendraujant ir mokant girdimojo
stiliaus vaiką, svarbu atkreipti dėmesį į savo balso toną, kalbėjimo tempą,
nevengti su juo diskutuoti ir uždavinėti kuo daugiau klausimų.
- Kinestetinis – taktilinis stilius. Šio mokymosi stiliaus
asmenims mokymosi medžiagą reikia pačiupinėti ir perprasti, ką nors atlikti
patiems. dalykus jiems reikia pažinti iš savo patirties. Jie geriausiai
informaciją įsimena, kai turi galimybę ką nors patirti tikroviškai arba
įsijausti į situaciją ir išgyventi ją vaizduotėje, eksperimentuodami ir
išbandyti daiktus bei situacijas. Kinestetinio – taktilinio mokymosi stiliaus
mokiniui svarbu tai, ką jis jaučia,
todėl dažnai kalboje naudoja žodelius –
„jaučiu“, „mane veikia“, „mane jaudina“, „mane varžo“, „nujaučiu, nieko gero
nebus“. Bendraudamas laikysis arčiau pašnekovo, kartais lies už rankovės,
rankos, o artimesniais atvejais – apkabins. Tad bendraujant ir mokant
kinestetinio - taktilinio mokymosi stiliaus vaiką, svarbu padėti jam susikurti
korteles, kurios padėtų mokytis, leisti jam bendraujant judėti, naudoti kuo
daugiau gestų, dažniau keisti mokymosi aplinką.
Tikriausiai, kyla klausimas, kaip
nustatyti mokymosi stilių. Pateiksiu jums keletą klausimų, pasirinkite jums
tinkamiausią atsakymo variantą.
1.
Nusipirkote naują iPad‘ą, bet sunku suprasti,
kaip juo galima daryti balso įrašus. Kad geriau išmoktumėte naudotis iPad‘u,
Jūs:
□
pažiūrite filmuką apie tai, kaip naudotis iPad‘u.
▲
tiesiog imate iPad‘ą ir daug kartų bandydamas, išsiaiškinate, kaip galite
padaryti balso įrašą.
○
paprašote, kad kažkas kitas papasakotų apie tai, kaip naudotis iPad‘u.
2.
Per
mokyklos ekskursiją atvykus į muziejuje, pirmiausiai:
□
apsižvalgote ir susirandate muziejaus žemėlapį, kuriame nurodyta, kokios
parodos jame yra.
▲ žengiate
į pirmą pasitaikiusią parodą ir apžiūrite eksponatus.
○
pasikalbate su gide ir išsiaiškinate, kur kokią parodą galima rasti.
3.
Mama paprašė nueiti į parduotuvę ir nupirkti
produktus vakarienei. Jūs:
□
susidarote reikiamų produktų sąrašą;
○
pasiimate telefoną ir paprašote, kad mama dar kartą pasakytų ko reikia;
▲
išgirdęs reikiamų produktų sąrašą, mintyse apeinate visą parduotuvę ir
susidarote planą, kur pirmiausiai eisite ir kur eisite toliau.
Jei daugiausiai surinkote kvadratėlių,
jūsų mokymosi stilius yra regimasis, jei daugiausiai trikampėlių – kinestetinis
– taktilinis mokymosi stilius, o jei apskritimų – girdimasis mokymosi stilius.
Aišku, šie klausimai yra skirti tik
suprasti, koks yra dominuojantis jūsų ar jūsų vaiko mokymosi stilius. Tuo
pačiu, šį minį testuką pateikiau ir dėl to, kad pasitikrintumėte, ar taikote
tinkamus mokymo(si) būdus. Bet labiausiai norėjau pastebėti, jog tiek
mokytojai, tiek tėvai nepelnytai pamiršta kinestetinį – tekstilinį mokymosi
stilių. Juk šiuo metu augame pasaulyje, kupiname išmaniųjų technologijų, tad
vis daugiau vaikų, kurie mokydamiesi naudoja kinestetinį - taktilinį mokymosi
stilių. Vaikus vis labiau traukia interaktyvios knygos, lentos, užduotys ir
žaidimai. Man ir pačiai ne visada buvo lengva suprasti kinestetinį – taktilinį
mokymosi stilių, tad daug ieškojau. Noriu ir su jumis pasidalinti savo
atradimais kaip galima mokyti geografijos, anglų kalbos, istorijos, fizikos ar kitų dalykų.
Taigi, kiekvienas iš mūsų mokosi skirtingai
ir dažnai atrandame savų mokymosi būdų. Tai labai svarbu prisiminti ir bendraujant
su vaikais, mokant juos. Todėl bendraujant su jais, padedant jiems mokytis,
ruošti namų darbus, raginu būti kūrybiškiems žaismingiems ir kantriems. Juk ir
jiems reikia leisti atrasi savų mokymosi būdų.
ir www.flickr.com
žymės: Edukacinė psichologija