„Mokytojas, sugebantis
įkvėpti mokinius nors vienam geram poelgiui, padaro daugiau nei tas, kuris mūsų
atmintį užpildo daugybe pagal pavadinimą ir forma suklasifikuotų dalykų.“
(Johanas Volfgangas Gėtė)
AURELIJA ANANJEVAITĖ
Sausio mėnesį vedžiau tris užsiėmimus apie motyvaciją
mokytis. Kiekvienas iš šių užsiėmimų buvo skirtingas ir savaip
ypatingas. Tačiau jau pasiruošimas jiems leido suprasti, kad pusantros
valandos nepakanka aptarti mokymosi motyvacijai. Pirmiausiai, remiantis
įvairia literatūra, supratau, kad motyvacijai mokytis turi įtakos ne
vienas aspektas ir ne apie visus lengva kalbėti. Tad aš pasirinkau pakalbėti apie šešis motyvacijos aspektus:
savigarba, pasitikėjimas, tikslai, pasirinkimai, poreikiai ir
atsakomybė.
Vienas svarbiausių motyvacijos veiksnių –
tikslai. Juk be jų nei vienas suaugęs negali išsiversti savo darbe. Ir
iš mokytojų kiekvieną rugsėjį reikalaujama tiek ilgalaikių, tiek
trumpalaikių planų. To paties reikia ir vaikas. Juk kaip gali judėti,
jei nežinai kur?
Bet čia ir pradeda darytis sunku. Kai vaiko paklausiame, ką
norėtum veikti gyvenime, retas atsako: „būti policininku, gyvūnų
gydytoju ar mokslininku“. Dažniausiai sulaukiame atsakymo – „nežinau“.
Tuo metu pokalbyje įsivyrauja įtampa ir pasimetimas, nebežinome, kaip
reaguoti į tokį vaiko atsakymą. Dažnai net numojame ranka, kad ateis
laikas ir supras. O kaip vaikas gali suprasti, jei niekas jam nepadeda
ieškoti to tikrojo kelio?
Suaugusieji labai svarbūs vaikų gyvenime ir tik jie gali
padėti atrasti gyvenimo tikslą. Tad atėjus tėvams į konsultaciją ir iš
pokalbio paaiškėjus, kad vaikas stipriai pasimetęs savo pasirinkimuose,
dažnai rekomenduoju:
- Supažindinti vaikus su įvairiomis profesijomis. Jei
vaikas užduoda klausimą: „Kas buvo holokauskas?“, nesistenkite pats
atsakyti į šį klausimą. Geriau suraskite gerai šią sritį išmanantį
istoriką ir paprašykite jo papasakoti apie Antrąjį pasaulinį karą. Jei vaikui
įdomus teatras ir jis svajoja apie aktoriaus karjerą, suraskite
pažįstamą aktorių, kuris galėtų papasakoti apie savo profesiją. Būdų,
kaip supažindinti vaiką su profesijomis galima atrasti įvairiausių.
Svarbiausia nesiimkite per daug atsakomybės kalbėdamas apie jas, o
geriau supažindinkite juos su kuo įvairesnių profesijų atstovais. Vaikas
tai daug labiau įsimins.
- Pasakoti apie žymius žmones. Šiuo atveju
nerekomenduoju nuolat kalbėti apie Lady Gagą ar Roby Wiliams‘ą.
Prisiminkite, kad pasaulyje ir Lietuvoje yra daug gerbiamų žmonių, kurie
yra apdovanoti informatiko, dailininko, fiziko, matematiko, filologo,
dizainerio talentu. Jei pritrūkta minčių, vaikinai visada su
susižavėjimu kalba apie Steve‘ą Jobs‘ą ar Bill‘ą Gatse‘ą. O merginoms
visada patinka kalbėti apie Juozą Statkevičių ar kitus mados guru. Manau, šiuo
metu verta su vaikais pakalbėti ir apie Nobelio taikos laureatę Malalą.
- Dažniau lankytis teatre, sporto renginiuose, kine, paskaitose, supažindinti su daile, muzika. Vaikas
lankydamasis įvairiuose renginiuose ir skirtingose aplinkose mokysis
būti lankstus, geriau pažins etiketo taisykles bei supras, kuri aplinka
jam priimtina, o kuri – ne. Be to, tokiu būdu jis semsis idėjų, įkvėpimo
bei lavins savo kūrybiškumą.
- Susipažindinkite vaikus su tėvų darbu. Kalbėdama
su vaikais dažnai jų paklausiu, ar žino, ką jų tėvai dirba. Vaikai
dažniausiai pasako tėvų profesiją, bet retai gali pasakyti, ką jie veikia
savo darbe. Užtat kartais prašau tėvų ne tik pasakoti savo vaikams apie
savo darbą, bet ir parodyti savo darbo vietą ir kartais drauge
praleisti visą dieną darbe.
Būtent pažintis su skirtingomis profesijomis, pokalbiai
apie žymius žmones ir tėvų darbą vaikams padeda išsikelti ilgalaikius
tikslus. Tačiau viso to nepakanka, vaikams reikia ir trumpalaikių tikslų,
kurie padėtų eiti link ilgalaikio tikslo įgyvendinimo. Šiuo atveju
trumpalaikis tikslas negali būti – pradėti lankyti šokių būrelį.
Trumpalaikis tikslas turi būti: konkretus, pamatuojamas, pasiekiamas,
prasmingas ir apribotas laike. Kitaip tariant vaiko trumpalaikis tikslas
turėtų skambėti taip: „Pradėjus lankyti šokių būrelį išmokti šokti du
šokius per tris mėnesius.“ Arba jei norima, kad pagerėtų mokymosi
rezultatai, vaiko tikslas turėtų skambėti taip: „Per ateinantį pusmetį,
matematikos ir geografijos pažymių vidurkis pakils vienu pažymiu.“ Jei
iš vaiko reikalausime, kad per puse metų iš visų mokomųjų dalykų turėtų
dešimtukus, nors prieš tai turėjo tik septynetus, tokie tikslai būtų ir
sunkiai pasiekiami, ir mažai prasmingi. Juk ne visi dalykai vienodai
svarbūs ir reikšmingi siekianti ilgalaikio tikslo.
Taigi, jei norime, kad vaikai turėtų noro mokytis, būtų
smalsūs ir daug kuo besidomintys, suaugusieji prie to ir turi prisidėti.
Kartais supažindinti su profesijomis, kartais nusivesti į dailės
parodą, kartais pasidalinti istorijomis apie savo darbą. O tuo pačiu
padėti vaikui susikurti tokius tikslus, kurie būtų realus, pasiekiami ir
prasmingi.
žymės: Edukacinė psichologija