Pastaruoju metu mano aplinkoje
dažniausiai aptariamos dvi temos: patyčios mokykloje ir motyvacija mokytis. Pripažinsiu,
apie abi temas būtų galima kalbėti labai daug, tačiau šį kartą jaučiu didžiulį
norą pakalbėti apie patyčias mokykloje. Tiksliau, kiek stipriai mes jas
pastebime ir kaip bet retai vaikus mokome draugauti.
Kažkodėl šiuo metu mokykloje stipriai
vyrauja įsitikinimas, jog mes turime pastebėti kiekvieną patyčiųatvejį ir užkirsti kelią tolimesniam
tyčiojimuisi. Iš to seka, kad vaikai tampa jautrūs ir kupini pasimetimo,
pykčio, nusivylimo, liūdesio. Mokinys šiuo metu įsiunta, kai duodamas
pastebėjimas apie jo suplyšusius batus, išgirdus, kaip iškraipomas jo vardas ar
kritikuojamas jo darbas. Visa tai jis priima kaip pasityčiojimą iš jo. Gal taip
ir yra? Bet tuo pačiu kyla klausimas: kur riba tarp patyčių ir grįžtamojo
ryšio?
Vaiko įsitikinimą, jog aplinkiniai iš jo
tyčiojasi sustiprina ir tėvai. Vaikui vieną kartą papasakojus tėvams, jog
klasės draugas viešai pasijuokė iš jo pasakojimo anglų kalba, kažkodėl tėvai
jaučia didžiulę pareigą kasdien paklausti: „O šiandien iš Tavęs niekas
nesijuokė?“. Tokiu būdu skatindami vis dažniau vaiką pastebėti, kas iš jo
juokiasi, tyčiojasi. Ir nori nenori vaikas pradeda vis dažniau pastebėti kitų
patyčias ir vis mažiau ima pasitikėti klasės draugais. Galiausiai, būti patyčių
auka tampa jam įprasta.
O jei netampa patyčių auka, tampa klasės
„peštuku“, kuris į kiekvieną pastabą, stumtelėjimą ar žnybtelėjimą reaguoja
kumščiais. Ir čia neapsieita be suaugusiųjų indėlio. Ne retai vaikui, atėjus ir
papasakojus mokytojui, jog jį nuolat skriaudžia kitas klasės draugas, tenka
išgirsti: „Mokykis pats spręsti konfliktus“. O grįžus namo tam pačiam vaikui
papasakojus, kad jį nuolat stumdo suolo draugas, tėvai pasako: „Stumk jį atgal!”. Taigi, vaikas lieka vienas spręsti jam
kylančius konfliktus ir ginti save kaip moka. Vienu atveju ima pravardžiuoti
kitus, kitu – vis dažniau muštis.
Mes turime išmokti neignoruoti vaikų
tarpusavio konfliktų ir mokyti juos spręsti. Pirmiausiai turime vaikus
išmokyti, jog visi, kurie buvo klasėje, kambaryje ar matė muštynes lauke, yra
atsakingi už konfliktą. Kiekvienas vaikas gali ir pradėti, ir sustabdyti
tyčiojimąsi, pasijuokimą ar muštynes. Šalia to, namuose ir pamokose dažniau turėtume
šnekėti ne apie tai, kad vaikai elgiasi netinkamai, o koks yra tinkamas
elgesys. Kitaip tariant, vaikus turėtume mokyti gerbti vienas kitą ir susidraugauti.
Štai penktadienį vedžiau klasės
valandėlę, kur mokytoja prašė pakalbėti apie patyčias. Visą šį užsakymą
paverčiau prašymu – praves pamoką apie draugystę. Iš tos pamokos metu kalbėjome
apie:
·Svajones.
Sužinojau, kad kai kurie vaikai svajoja turėti gyvūnėlių sporto klubą, kiti -
nukeliauti į kosmosą, treti – tapti žymiais sportininkais. Iš pradžių paklausus
apie svajones, pakilo tik kelios rankos. Bet kuo daugiau vaikų pasakydavo savo
svajones, tuo daugiau iškeltų rankų pamatydavau. Galiausiai visi žinojo vienas
kito svajones. O kada jūs paskutinį kartą pasakojote apie savo svajones?
·Panašumus.
Aptarėme, kuo visi klasės draugai tarpusavyje panašūs ir išsiaiškinau, kad
dauguma iš jų žaidžia kompiuterinius žaidimus. Pati buvau pamokyta žaisti GTA4
ir dabar tikrai žinau, ką veiksiu vakarais :D
·Žmones,
kurie mums įkvėpia. Ir šioje padariau įžvalgą - jog tiek
vaikus, tiek suaugusiuosius dažniausiai įkvėpia seneliai ar močiutės. Būtent jų
kantrybė, ištvermė, patirtis ir išmintis moko, įkvėpia ir skatina toliau siekti
savo tikslų.
·Kūrėme
slaptus rankų paspaudimus. Kiekvienas ritualas, kuris sieja
tik draugų būrį, šeimą, kolektyvą, sukuria ypatingą jausmą, jog mes priklausome
ypatingai „gaujai“, kurią sieja tik jai būdingos taisyklės, tradicijos ir
įsitikinimai.
Trumpai tariant, manau, jei vaikus
mokysime bendrauti nuoširdžiai ir atvirai, atskleisime, jog jie turi daugiau
panašumų nei skirtumų ir kursime juos vienijančius ritualus, tuomet vaikai
mokykloje sutiks daugiau draugų nei norinčių iš jo pasityčioti klasiokų.
P.S. Tikiuosi, jog
artimiausiu metu turėsiu laiko daugiau papasakoti ir apie savo atradimus
motyvacijos mokytis srityje.