AURELIJA ANANJEVAITĖ
Šią savaitę
tenka (ir dar teks :)) bendrauti su žmonėmis, kurie yra neabejingi mokyklai,
švietimui ir pačiam mokymo(si) procesui. Kiekvienas iš mano susitiktų žmonių
nori ir siekia, kad mokykla taptų antraisiais namais tiek mokytojui, tiek
mokiniui. Tačiau daugumą iš tų sutiktų žmonių pasakojo ir apie baimę. Mokiniai
pasakojo, kad bijo mokytojų. Mokytojai - administracijos. Administracija - savivaldybės. Savivaldybė - ministerijos. Visa ši baimė kausto daugumą švietimo
darbuotojų.
Prisipažinsiu,
tik atėjusi į mokyklą ir aš nežmoniškai bijojau. Iš pradžių bijojau mokinių. Po
to bijojau, kad tik nei vienas pamokoje nesusižeistų ir nenusilaužtų sprando.
Po to bijojau, kad mokiniai nieko mano pamokų metu neišmoks. Dar bijojau, kad
tik valdžia neišvarytų pamatę kaip nekokybiškai dirbu. O visų labiausiai,
bijojau klysti. Ir jaučiau, kaip baimė(s) vis didėja. Dar prie to prisideda
nusivylimas savimi, mokymo sistema ir pačia mokykla.
Būtent šiame
taške priėjau kryžkelę ir turėjau apsispręsti, arba toliau gyventi su baime,
nusivylimu ir išnykti švietimo sistemoje, arba kažką pakeisti. Ir aš pasirinkau
antrąjį variantą. Todėl pirmiausiai pažvelgiau giliai į save viduje.
Pasvarsčiau, ko aš noriu ir ko tikiuosi iš darbo mokykloje. Pradėjau vertinti
save kaip mokytoją ir kaip specialistę. Ir galiausiai supratau, kad kiekviename
santykyje už viską yra atsakingos abi pusės.
Kitaip
tariant, mano, kaip mokytojos, pareiga ir darbas yra sukurti erdvę mokymuisi ir
paskatinti mokinius mokytis. Tačiau aš nesu atsakinga už tai, kiek mokinys
išmoks. Todėl dabar nuolat ieškau įvairiausių būdų, kaip mokiniams suteikti
pasirinkimo laisvė. Ir šiuo atveju būna, kad pamokos pradžioje dirba tik trys mokiniai, o pamokos
pabaigoje šią kompaniją papildo dar penki mokiniai. O keisčiausia būna tai, kad
visi iš pamokos išeina žinodami kokia buvo pamokos tema ir bent vienu sakiniu
gali papasakoti apie ką kalbėjome. Keistas paradoksas, kuo labiau leidi
pasirinkti, tuo daugiau dirbančių klasėje ir tuo mažiau pasipriešinimo pačiam
mokymuisi.
Tuo pačiu
pamokoje labai svarbios yra nuostatos. Jei mokinys ateis į pamoką su
nusiteikimu, kad vėl bus nuobodu, tokia pamokas ir bus. Jei mokytojas ateis į
pamoką su lūkesčiu, jog mokiniai neklausys jo. Taip ir bus. Trumpai tariant, ko
norėsi, tą ir gausi. O jei ateisime į pamoką be lūkesčio, gali būti, kad joje
tiek mokytojas, tiek mokinys atras iš ko pasimokyti. Svarbu suprasti, kad
kiekvienas mokinys gali kažko išmokti ir kiekvienas mokytojas gali išmokyti.
Tačiau to
nepakanka, kad mokiniai būtų pilnai įsitraukę į pamoką ir joje aktyviai
dalyvautų. Iš įvairiausių diskusijų su mokiniais, pastebėjau, jog mokinius
paskatina mokytis įkvepiančios asmenybės. Jiems ypač svarbu, kad mokytojas butų
charizmatiškas, daug ką išmanantis ir sugebantis pasisakyti ne tik savo dalyko
temomis. Ties šita sritimi man reikia stipriai padirbėti ir tai kol kas yra
mano delta. Bet šie mokinių norai rodo, kad mokytojas turi gyventi ne tik
mokykla. Jis privalo turėti ir savo asmeninį gyvenimą, hobius, pomėgius bei
gerus draugus ir šeimą.
Čia paminėjau
kelis aspektus, kurie lemia gerą mokymą(si). Tačiau mano nuomone, didžiausias
viso mokymo(si) proceso varikliukas yra smalsumas. Tas neaišku iš kur ir kaip
kylantis vidinis noras dar daugiau paskaityti, dar daugiau pabandyti ir vis
rečiau ištarti žodelį „ne“. Ne iš vieno mokinio teko išgirsti, kad būtent jis
ir padės išgyventi taip greitai besikeičiančioje visuomenėje.
Bet viso to
nebus be bendravimo. Be istorijų, kuriomis gali pasidalinti tiek mokytojas,
tiek mokinys. Be grįžtamojo ryšio, kuris skatina tobulėti ir keistis. Be
nuolatinio kalbėjimosi apie mums aktualius klausimas. Be siekio išspręsti
kylančias problemas. Be nuolatinio dalijimosi savo patirtimi.
Ir užbaigti savo
pasidalinimą norėčiau mintimi, kuri gimė renginio „Mokykla pokyčių link“ II
etape: „Visi vaikai – protingi ir tokiais tapti jiems padeda mokytojai“. O kad
tai įvyktų, mokymo(si) procese turi dalyvauti smalsumas, atsakomybės
pasidalinimas, nuoširdus įsiklausymas ir tvirta asmenybė.žymės: Edukacinė psichologija